Go to page
25of 86
Beste verzamelaars,
Graag zou ik een aantal dubbele objecten uit mijn verzameling te koop willen aanbieden op mijn webshop bij Lastdodo. Het is mij echter niet duidelijk waarom ik als particulier een factuur dien op te maken en moet daar BTW aangerekend worden? Als particulier ben je geen BTW-plichtige, en al zeker niet als je een voorwerp uit je eigen privé-collectie tweedehands te koop aanbiedt. Al kan ik begrijpen dat er een verschil bestaat bij een verkoop als particulier aan een handelaar die dit artikel opnieuw en duurder gaat verkopen..., in vergelijking met een transactie tussen particulieren? Ik vraag mij nu af wat eigenlijk de juiste werkwijze is, en hoe dit bij Lastdodo wordt toegepast?
Graag zou ik een aantal dubbele objecten uit mijn verzameling te koop willen aanbieden op mijn webshop bij Lastdodo. Het is mij echter niet duidelijk waarom ik als particulier een factuur dien op te maken en moet daar BTW aangerekend worden? Als particulier ben je geen BTW-plichtige, en al zeker niet als je een voorwerp uit je eigen privé-collectie tweedehands te koop aanbiedt. Al kan ik begrijpen dat er een verschil bestaat bij een verkoop als particulier aan een handelaar die dit artikel opnieuw en duurder gaat verkopen..., in vergelijking met een transactie tussen particulieren? Ik vraag mij nu af wat eigenlijk de juiste werkwijze is, en hoe dit bij Lastdodo wordt toegepast?
Message is in Dutch
Translate to EnglishDear collectors,
I would like to offer a number of duplicate objects from my collection for sale in my webshop at Lastdodo. However, it is not clear to me why I, as a private individual, need to prepare an invoice and should I be charged VAT? As a private individual you are not liable for VAT, and certainly not if you offer an object from your own private collection for sale second-hand. Although I can understand that there is a difference when selling as a private individual to a trader who will sell this item again and at a higher price..., compared to a transaction between private individuals? I now wonder what the correct working method is, and how this is applied at Lastdodo?
I would like to offer a number of duplicate objects from my collection for sale in my webshop at Lastdodo. However, it is not clear to me why I, as a private individual, need to prepare an invoice and should I be charged VAT? As a private individual you are not liable for VAT, and certainly not if you offer an object from your own private collection for sale second-hand. Although I can understand that there is a difference when selling as a private individual to a trader who will sell this item again and at a higher price..., compared to a transaction between private individuals? I now wonder what the correct working method is, and how this is applied at Lastdodo?
Message has been translated from Dutch
Show original messageRaoul62
TOP
- Catalogue administrator
- 4,069 messages
- April 02, 2024 13:25
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
April 02, 2024 13:25
Het noemt een factuur. Het is een overzicht van hetgeen je verkoopt aan een bepaalde koper, met een totaal, en de vermelding op welke wijze de koper het verschuldigde bedrag kan voldoen.
Als niet-professional komt daar nergens iets als BTW bij kijken.
Met de (onlangs gewijzigde) wetgeving moet je wel uitkijken dat je onder een bepaald bedrag, of aantal verkopen, blijft. Anders wordt je door de overheid als professioneel verkoper (in bijberoep) beschouwd en dat kan nare gevolgen hebben.
Als je daar het fijne van wil weten, dan moet je op zoek op 't internet, bij een juridisch adviseur of bij een accountancy bureau. Ik lig er niet van wakker.
Wie af en toe maar eens iets van enkele euro's verkoopt hoeft er ook niet van wakker te liggen uiteraard.
Alle verkoop-sites hebben de plicht informatie door te geven aan de betrokken overheden.
Het maakt dus niet uit of je nu veel op één site, of weinig op veel sites, verkoopt. De staat legt dat allemaal netjes samen.
Je mag die gasten niet onderschatten.
Message is in Dutch
Translate to EnglishIt calls an invoice. It is an overview of what you sell to a specific buyer, with a total, and an indication of how the buyer can pay the amount due.
As a non-professional, nothing like VAT is involved.
With the (recently amended) legislation, you have to be careful that you stay below a certain amount or number of sales. Otherwise, the government will regard you as a professional salesperson (in a secondary profession) and that can have dire consequences.
If you want to know the ins and outs of this, you have to look on the internet, with a legal advisor or with an accountancy firm. It doesn't keep me awake.
Anyone who occasionally sells something worth a few euros does not have to worry about it, of course.
All sales sites have a duty to pass on information to the relevant authorities.
So it doesn't matter whether you sell a lot on one site or a little on many sites. The state neatly puts it all together.
You shouldn't underestimate those guys.
Message has been translated from Dutch
Show original messageIs it possible to use an other word than invoice on LD, please take care of us. If no change I must consider as a Belgium citizen to stop selling on LD and as I use my new small sales on LD to buy on LD shops only I will have to stop to buy on LD too as my budget to buy is strictly related to buy on LD shop , that what finance all my orders on LD.
Is het mogelijk om een ander woord dan factuur op LD te gebruiken, zorg dan voor ons. Als er geen verandering komt, moet ik als Belgisch staatsburger overwegen om te stoppen met de verkoop op LD en aangezien ik mijn nieuwe kleine verkopen op LD gebruik om alleen in LD-winkels te kopen, zal ik ook moeten stoppen met kopen op LD, aangezien mijn budget om te kopen strikt verband houdt met koop op LD shop, dat is wat al mijn bestellingen op LD financiert.
Message has been translated from Dutch
Show original message- 4,321 messages
- April 02, 2024 15:18
500
added
250
prices
25
info pages
2.5K
posts
April 02, 2024 15:18
Tomayto-tomahto.
Do you want the term "Shop" also to to be changed?
Do you want the term "Shop" also to to be changed?
Tomayto-tomahto.
Wilt u dat de term "Winkel" ook gewijzigd wordt?
Wilt u dat de term "Winkel" ook gewijzigd wordt?
Message has been translated from Dutch
Show original messageMessage has been translated from Dutch
Show original messageRaoul62
TOP
- Catalogue administrator
- 4,069 messages
- April 02, 2024 16:11
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
April 02, 2024 16:11
Tja, het mag idd niet als particulier.
Maar als er voortaan 'Kwitantie' op staat dan komen de professionele shops (echte winkels) in de problemen. Die moeten immers 'Factuur' gebruiken ...
Voor mij is het gewoon een blaadjes waarop de aankopen zijn samengevat met de betalingsinstructie (bv. rekeningnummer).
Een particulier zal wellicht nooit problemen ondervinden als op zo'n blaadje wel 'Factuur' staat.
Een handelaar zal altijd problemen krijgen als er geen 'Factuur' op staat.
Maar als er voortaan 'Kwitantie' op staat dan komen de professionele shops (echte winkels) in de problemen. Die moeten immers 'Factuur' gebruiken ...
Voor mij is het gewoon een blaadjes waarop de aankopen zijn samengevat met de betalingsinstructie (bv. rekeningnummer).
Een particulier zal wellicht nooit problemen ondervinden als op zo'n blaadje wel 'Factuur' staat.
Een handelaar zal altijd problemen krijgen als er geen 'Factuur' op staat.
Message is in Dutch
Translate to EnglishWell, it is not allowed as a private individual.
But if it says 'Receipt' from now on, the professional shops (real shops) will get into trouble. After all, they have to use 'Invoice'...
For me it is simply a piece of paper on which the purchases are summarized with the payment instruction (e.g. account number).
A private individual will probably never experience any problems if such a sheet does say 'Invoice'.
A trader will always have problems if there is no 'Invoice' on it.
But if it says 'Receipt' from now on, the professional shops (real shops) will get into trouble. After all, they have to use 'Invoice'...
For me it is simply a piece of paper on which the purchases are summarized with the payment instruction (e.g. account number).
A private individual will probably never experience any problems if such a sheet does say 'Invoice'.
A trader will always have problems if there is no 'Invoice' on it.
Message has been translated from Dutch
Show original messageRaoul62
TOP
- Catalogue administrator
- 4,069 messages
- April 02, 2024 16:33
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
April 02, 2024 16:33
Je zou de huidige factuur 'Bestelbevestiging' kunnen noemen. Waarbij een verkoper de mogelijkheid heeft een nieuw (bijkomend) exemplaar door de sturen waarop wel factuur staat. De verkoper bepaalt zelf of bijkomend een factuur wordt verstuurt. Die weet immers best of hij/zij als ondernemer of als particulier handelt.
Met 'Bestelbevestiging' doe je niks verkeerd.
Met de mogelijkheid bijkomend een 'factuur' uit te reiken kom je als site niet in de problemen. Indien de verkoper, die ondernemer is, het niet doet ... dan is dat zijn/haar probleem.
Soms moet er een factuur uitgereikt worden, soms mag het, en soms mag het helemaal niet.
Basisvereiste om een factuur te mogen uitreiken is dat de verkoper niet handelt als particulier, maar als ondernemer (moet als ondernemer o.a. ook ingeschreven zijn).
Als de koper ook een ondernemer is (niet als particulier handelt) dan moet er een factuurzijn.
Als de koper een particulier is, dan kan die een factuur vragen (moet dan afgeleverd worden).
Als de koper de goederen aankoopt met het oog ze te verhandelen, dan is volgens mij een factuur ook verplicht. In dat geval moet de koper aan de verkoper een factuur vragen. Dat de koper niet in regel is (niet ingeschreven als ondernemer) maakt niet uit. Dat is niet het probleem van de verkoper althans, wel van de koper (als de overheid het vast stelt).
Als aan de basisvereiste niet voldaan is dan kan er nooit sprake zijn van een factuur.
Message is in Dutch
Translate to EnglishYou could call the current invoice 'Order Confirmation'. Where a seller has the option to send a new (additional) copy that does include an invoice. The seller decides whether an additional invoice is sent. After all, he/she knows best whether he/she is acting as an entrepreneur or as a private individual.
You can't do anything wrong with 'Order Confirmation'.
With the option to issue an additional 'invoice', your site will not get into trouble. If the seller, who is an entrepreneur, doesn't do it... then that's his/her problem.
Sometimes an invoice must be issued, sometimes it is allowed, and sometimes it is not allowed at all.
The basic requirement for issuing an invoice is that the seller does not act as a private individual, but as an entrepreneur (must also be registered as an entrepreneur).
If the buyer is also an entrepreneur (not acting as a private individual), there must be an invoice.
If the buyer is a private individual, he or she can request an invoice (must then be delivered).
If the buyer purchases the goods with a view to trading them, then I believe an invoice is also mandatory. In that case, the buyer must request an invoice from the seller. It does not matter that the buyer is not in compliance (not registered as an entrepreneur). That is not the seller's problem at least, but it is the buyer's problem (if the government determines so).
If the basic requirement is not met, there can never be an invoice.
Message has been translated from Dutch
Show original messageOk Raoul62 but I was right on the fact that an individual in Belgium have no right to send an invoice. The solution for the shop should be to have à configuration to choose between 2 status : Individual (no invoices) or Pro (invoice), other platforms deal like that. What do you think about this solution Rene ?
Ok Raoul62 maar ik had gelijk met het feit dat een particulier in België niet het recht heeft om een factuur te sturen. De oplossing voor de winkel zou moeten zijn om een configuratie te hebben waarin u kunt kiezen tussen 2 statussen: Individueel (geen facturen) of Pro (factuur), andere platforms handelen zo. Wat vindt u van deze oplossing Rene ?
Message has been translated from Dutch
Show original messageRaoul62
TOP
- Catalogue administrator
- 4,069 messages
- April 02, 2024 16:50
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
April 02, 2024 16:50
Zo eenvoudig is het niet. Een Factuur moet de BTW tarief en het bedrag van de BTW afzonderlijk vermelden. De huidige factuur op LD doet dat niet.
Door de huidige factuur naar 'Bestelbevestiging' om te dopen heb je daar al een pijnpunt (probleem) weggewerkt.
Het grote probleem is uiteraard als er een factuur moet/mag opgesteld worden, dat die dan ook aan alle wettelijke vereisten moet voldoen. En of die vereisten dezelfde zijn in alle landen over de gehele wereld, daar twijfel ik aan.
Er bestaan wel gratis online programma's die een ondernemer toelaten een factuur op te stellen.
Wie echt professioneel bezig is met de verkoop (als het nu zegels, bankbiljetten, boeken of strips zijn, dat maakt niet uit) heeft meestal wel een factureringsmodule in zijn boekhoudprogramma.
Wie als professionele verkoper gebruik maakt van de margeregeling zal wellicht met met de huidige inhoud van 'Factuur' op LD ook uit de voeten kunnen.
Het probleem 'echte Factuur opstellen' is daarmee gedeeltelijk opgelost.
Of LD dan de (bijkomende) mogelijkheid wil (of kan) voorzien voor het opstellen van een echte (wettelijke) factuur ...
Wellicht wel voor België en Nederland (ik zie niet direct veel verschillen). Maar wat als een verkoper uit Canada of de Verenigde Staten iets verkoopt aan een Zuid-Afrikaan, en er is een factuur vereist ... Hoe moet zo'n factuur er uit zien?
Message is in Dutch
Translate to EnglishIt's not that simple. An Invoice must state the VAT rate and the amount of VAT separately. The current bill on LD does not do that.
By renaming the current invoice to 'Order Confirmation' you have already eliminated a pain point (problem).
The big problem is of course that if an invoice must/may be drawn up, it must also meet all legal requirements. And I doubt whether those requirements are the same in all countries around the world.
There are free online programs that allow an entrepreneur to draw up an invoice.
Anyone who is really professional in sales (whether they are stamps, banknotes, books or comics, it doesn't matter) usually has an invoicing module in their accounting program.
Anyone who uses the margin scheme as a professional seller may also be able to manage with the current content of 'Invoice' on LD.
The problem of 'preparing a real invoice' has thus been partially solved.
Whether LD wants (or can) provide the (additional) option for drawing up a real (legal) invoice ...
Perhaps for Belgium and the Netherlands (I don't immediately see many differences). But what if a seller from Canada or the United States sells something to a South African, and an invoice is required... What should such an invoice look like?
Message has been translated from Dutch
Show original message- 4,321 messages
- April 02, 2024 17:01
500
added
250
prices
25
info pages
2.5K
posts
April 02, 2024 17:01
Ik kan nergens informatie vinden over een formeel verbod voor particulieren (in België) om een factuur te versturen.
Een factuur moet (in Nederland) voldoen aan een aantal eisen, zoals vermelding van bedrijfsnaam, BTW-nummer en KvK-nummer. Dat kun je alleen doen als je een bedrijf hebt.
Een factuur zonder die gegevens is wettelijk ongeldig, maar dat wil niet zeggen dat je als particulier in de problemen komt als je zoiets verstuurt aan een andere particulier. Je bent immers niet BTW-plichtig, dus voor je belastingaangifte is het niet relevant.
Je kunt het wel kwitantie noemen, maar die term staat eigenlijk voor een betalingsbewijs dat je achteraf verstuurt.
Zoals Raoul al opmerkte is het niet mogelijk om BTW te vermelden op een LD-factuur. Omdat bedrijfsmatige verkopers die wel moeten verwerken in hun administratie zijn deze facturen voor hen dus feitelijk onbruikbaar.
Een factuur moet (in Nederland) voldoen aan een aantal eisen, zoals vermelding van bedrijfsnaam, BTW-nummer en KvK-nummer. Dat kun je alleen doen als je een bedrijf hebt.
Een factuur zonder die gegevens is wettelijk ongeldig, maar dat wil niet zeggen dat je als particulier in de problemen komt als je zoiets verstuurt aan een andere particulier. Je bent immers niet BTW-plichtig, dus voor je belastingaangifte is het niet relevant.
Je kunt het wel kwitantie noemen, maar die term staat eigenlijk voor een betalingsbewijs dat je achteraf verstuurt.
Zoals Raoul al opmerkte is het niet mogelijk om BTW te vermelden op een LD-factuur. Omdat bedrijfsmatige verkopers die wel moeten verwerken in hun administratie zijn deze facturen voor hen dus feitelijk onbruikbaar.
Message is in Dutch
Translate to EnglishI cannot find any information anywhere about a formal ban on private individuals (in Belgium) sending an invoice.
An invoice must (in the Netherlands) meet a number of requirements, such as stating the company name, VAT number and Chamber of Commerce number. You can only do that if you have a company.
An invoice without this information is legally invalid, but that does not mean that you as a private individual will get into trouble if you send something like that to another private individual. After all, you are not liable for VAT, so it is not relevant for your tax return.
You can call it a receipt, but that term actually stands for a proof of payment that you send afterwards.
As Raoul already noted, it is not possible to include VAT on an LD invoice. Because business sellers have to process them in their administration, these invoices are actually unusable for them.
An invoice must (in the Netherlands) meet a number of requirements, such as stating the company name, VAT number and Chamber of Commerce number. You can only do that if you have a company.
An invoice without this information is legally invalid, but that does not mean that you as a private individual will get into trouble if you send something like that to another private individual. After all, you are not liable for VAT, so it is not relevant for your tax return.
You can call it a receipt, but that term actually stands for a proof of payment that you send afterwards.
As Raoul already noted, it is not possible to include VAT on an LD invoice. Because business sellers have to process them in their administration, these invoices are actually unusable for them.
Message has been translated from Dutch
Show original messageMessage has been translated from Dutch
Show original messageRaoul62
TOP
- Catalogue administrator
- 4,069 messages
- April 02, 2024 17:39
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
April 02, 2024 17:39
Message is in Dutch
Translate to EnglishMessage has been translated from Dutch
Show original messageBedankt voor al jullie nuttige info! Het is mij nu al heel wat duidelijker geworden wat men hier met factuur bedoelt, en hoe ik daar als particulier moet mee omgaan.
Message is in Dutch
Translate to EnglishThanks for all your useful information! It has now become a lot clearer to me what people mean by invoice here, and how I should deal with it as a private individual.
Message has been translated from Dutch
Show original messagebuizer
VIP
- Catalogue administrator
- 915 messages
- April 02, 2024 17:51
5K
added
1K
prices
25K
reviews
500
posts
April 02, 2024 17:51
"tomayto-tomato".
Waarom spijkers op laag water zoeken?
Anders gezegd: geen probleem maken van iets dat geen probleem is.
Denk niet dat er ooit al een "Belgische staatsburger", een Nederlandse staatsburger of een staatsburger uit nog een ander land problemen heeft gekend/gehad.
Als koper of als verkoper.
Als particulier of als professioneel.
Omdat er 'factuur' op dat 'blaadje papier' wordt vermeld.
In de meer dan 15 jaar dat LastDodo (en voorheen Catawiki) bestaat.?
Het enige wat telt voor vadertje staat (België, Nederland of andere landen) is dat alles correct wordt 'aangegeven'.
De professionele handelaar geeft dus al zijn verkopen aan. Ook die van zijn fysieke winkel of via andere kanalen (beurzen, rommelmarkten).
De eerste factuur van strips die ik kocht op een beurs/rommelmarkt dien ik nog altijd te ontvangen...
En in fysieke winkels krijg je vaak een 'ticket'.
Toch bij relatief kleine bedragen die ook meteen worden betaald.
Of vraagt u een factuur in de winkel waar u 100 postzegels heeft gekocht voor 5 euro?
Bedrag dat u toch niet in mindering kan brengen in uw belastingaangifte?
Toch niet als particulier.
Vaak heeft de factuur immers een functie van 'bewijs'. Bij de belastingdienst.
Hangt ook af van wat u koopt en waarvoor het moet dienen.
Zowel pro als particulier.
Particulier?
Boven de 2000 euro aangeven in je aangifte,
En dat laat LastDodo je toch weten dan toch?
En de belastingdienst bepaalt dan wel of je er belastingen op betaalt of niet.
Dus dat ze je al dan niet beschouwen als handelaar. als professionele verkoper.
Waarom spijkers op laag water zoeken?
Anders gezegd: geen probleem maken van iets dat geen probleem is.
Denk niet dat er ooit al een "Belgische staatsburger", een Nederlandse staatsburger of een staatsburger uit nog een ander land problemen heeft gekend/gehad.
Als koper of als verkoper.
Als particulier of als professioneel.
Omdat er 'factuur' op dat 'blaadje papier' wordt vermeld.
In de meer dan 15 jaar dat LastDodo (en voorheen Catawiki) bestaat.?
Het enige wat telt voor vadertje staat (België, Nederland of andere landen) is dat alles correct wordt 'aangegeven'.
De professionele handelaar geeft dus al zijn verkopen aan. Ook die van zijn fysieke winkel of via andere kanalen (beurzen, rommelmarkten).
De eerste factuur van strips die ik kocht op een beurs/rommelmarkt dien ik nog altijd te ontvangen...
En in fysieke winkels krijg je vaak een 'ticket'.
Toch bij relatief kleine bedragen die ook meteen worden betaald.
Of vraagt u een factuur in de winkel waar u 100 postzegels heeft gekocht voor 5 euro?
Bedrag dat u toch niet in mindering kan brengen in uw belastingaangifte?
Toch niet als particulier.
Vaak heeft de factuur immers een functie van 'bewijs'. Bij de belastingdienst.
Hangt ook af van wat u koopt en waarvoor het moet dienen.
Zowel pro als particulier.
Particulier?
Boven de 2000 euro aangeven in je aangifte,
En dat laat LastDodo je toch weten dan toch?
En de belastingdienst bepaalt dan wel of je er belastingen op betaalt of niet.
Dus dat ze je al dan niet beschouwen als handelaar. als professionele verkoper.
Message is in Dutch
Translate to English " tomayto-tomato".
Why look for nails at low tide?
In other words: don't make a problem of something that isn't a problem.
Don't think that a "Belgian citizen", a Dutch citizen or a citizen from another country has ever known/had problems.
As a buyer or as a seller.
As a private individual or as a professional.
Because it says 'invoice' on that 'piece of paper'.
In the more than 15 years that LastDodo (and previously Catawiki) has existed.?
The only thing that matters for father state (Belgium, the Netherlands or other countries) is that everything is 'indicated' correctly.
The professional trader therefore declares all his sales. Also from his physical store or through other channels (fairs, flea markets).
I have yet to receive the first invoice for comics I bought at a fair/flea market...
And in physical stores you often get a 'ticket'.
Yet with relatively small amounts that are also paid immediately.
Or do you ask for an invoice at the store where you bought 100 stamps for 5 euros?
Amount that you cannot deduct from your tax return?
Not as a private individual anyway.
After all, the invoice often has the function of 'evidence'. At the tax authorities.
Also depends on what you buy and what it is intended for.
Both pro and private.
Private?
Declare more than 2000 euros in your tax return,
And LastDodo will let you know that, right?
And the tax authorities then determine whether you pay taxes on it or not.
So they may or may not consider you a trader. as a professional seller.
Why look for nails at low tide?
In other words: don't make a problem of something that isn't a problem.
Don't think that a "Belgian citizen", a Dutch citizen or a citizen from another country has ever known/had problems.
As a buyer or as a seller.
As a private individual or as a professional.
Because it says 'invoice' on that 'piece of paper'.
In the more than 15 years that LastDodo (and previously Catawiki) has existed.?
The only thing that matters for father state (Belgium, the Netherlands or other countries) is that everything is 'indicated' correctly.
The professional trader therefore declares all his sales. Also from his physical store or through other channels (fairs, flea markets).
I have yet to receive the first invoice for comics I bought at a fair/flea market...
And in physical stores you often get a 'ticket'.
Yet with relatively small amounts that are also paid immediately.
Or do you ask for an invoice at the store where you bought 100 stamps for 5 euros?
Amount that you cannot deduct from your tax return?
Not as a private individual anyway.
After all, the invoice often has the function of 'evidence'. At the tax authorities.
Also depends on what you buy and what it is intended for.
Both pro and private.
Private?
Declare more than 2000 euros in your tax return,
And LastDodo will let you know that, right?
And the tax authorities then determine whether you pay taxes on it or not.
So they may or may not consider you a trader. as a professional seller.
Message has been translated from Dutch
Show original messageMessage has been translated from Dutch
Show original messageRaoul62
TOP
- Catalogue administrator
- 4,069 messages
- April 02, 2024 18:19
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
April 02, 2024 18:19
Als particulier kan je geen factuur uitschrijven en mag je dit ook niet. Als je toch een document met vermelding 'Factuur' er op maak, dan is dat een ongeldig document. Een ongeldig document heeft ook geen rechtsgeldigheid. Omdat je (als particulier) zelf niet BTW-plichtig bent.
Heeft niks met de belastingaangifte te maken, wel met de BTW-aangifte.
Belastingen betaal je op inkomen (winst, loon, ...). BTW betaal je op toegevoegde waarde, als BTW-plichtige (ingeschreven). De BTW die je bij aankoop betaalt recupereer je, de BTW die je op een verkoop aanrekent (aan de koper) draag je over aan de BTW administratie.
Tenzij je erkend wordt voor gebruik van de margeregeling. Da's een totaal ander verhaal.
In den ouden tijd, heel lang geleden, kon een particulier wel een factuur maken bij de verkoop van bv. een tweedehands auto. De koper moest dan met die factuur het verschuldigde BTW bedrag aan het loket van de BTW administratie voldoen (en niet aan de verkoper). Da's ondertussen toch al tientallen jaren niet meer zo.
Als op het document iets anders wordt vermeld (niet factuur, niet kastiket en ook niet kwitantie) dan is er geen vuiltje aan de lucht. Nu ... eigenlijk wel. Meer dan een vuiltje zelfs als je 't mij vraagt.
Gewoon Bestelbevestiging of Orderbevestiging.
Voor de zakelijke verkopers (ingeschreven ondernemers) zijn de huidige documenten ook niet bruikbaar als factuur, want op een factuur moeten maatstaf van heffing, BTW percentage en BTW bedrag afzonderlijk worden opgenomen. En het ondernemersnummer / BTW-nummer van de ondernemer. Dàt is een factuur.
Een reclamefolder is ook een reclamefolder en geen bestelbon.
Just is just. De wet geldt voor iedereen.
Message is in Dutch
Translate to EnglishAs a private individual you cannot and are not allowed to issue an invoice. If you create a document with the words 'Invoice' on it, it is an invalid document. An invalid document also has no legal validity . Because you (as a private individual) are not liable for VAT.
Has nothing to do with the tax return, but with the VAT return.
You pay taxes on income (profit, wages, etc.). You pay VAT on added value, as a VAT liable person (registered). You recover the VAT you pay on purchase, and you transfer the VAT you charge on a sale (to the buyer) to the VAT administration.
Unless you are approved for use of the margin scheme. That's a completely different story.
In the old days, a very long time ago, a private individual could create an invoice when selling, for example, a second-hand car. The buyer then had to pay the VAT amount due with that invoice at the VAT administration counter (and not to the seller). That hasn't been the case for decades now.
If something else is stated on the document (not an invoice, not a receipt and not a receipt) then there is no problem. Now… actually, yes. More than a piece of trash even if you ask me.
Simply Order Confirmation or Order Confirmation.
The current documents cannot be used as invoices for business sellers (registered entrepreneurs), because the taxable amount, VAT percentage and VAT amount must be included separately on an invoice. And the entrepreneur number / VAT number of the entrepreneur. That's an invoice.
An advertising brochure is also an advertising brochure and not an order form.
Just is just. The law applies to everyone.
Message has been translated from Dutch
Show original messageRene
TOP
- LastDodo Team
- 6,271 messages
- April 02, 2024 18:43
250
added
500
prices
100K
reviews
5K
posts
April 02, 2024 18:43
Dank voor de suggesties.
We gaan er even over nadenken.
Dit is overigens wel iets wat - in de 16 jaar dat het verzamelplatform bestaat - nooit eerder als probleem is aangemeld voor zover ik weet. Dus er is ook weer geen reden tot paniek hoor :-)
We gaan er even over nadenken.
Dit is overigens wel iets wat - in de 16 jaar dat het verzamelplatform bestaat - nooit eerder als probleem is aangemeld voor zover ik weet. Dus er is ook weer geen reden tot paniek hoor :-)
Message is in Dutch
Translate to EnglishThanks for the suggestions.
We'll think about it for a moment.
As far as I know, this is something that - in the 16 years that the collection platform has existed - has never been reported as a problem before. So there is no reason to panic :-)
We'll think about it for a moment.
As far as I know, this is something that - in the 16 years that the collection platform has existed - has never been reported as a problem before. So there is no reason to panic :-)
Message has been translated from Dutch
Show original messageNothing to do with VAT or DAC7 the only problem is that it is just forbidden as an individual to produce and send a document call an invoice.
Heeft niets te maken met BTW of DAC7. Het enige probleem is dat het als individu gewoon verboden is om als individu een document of factuur te maken en te versturen.
Message has been translated from Dutch
Show original messageMessage has been translated from Dutch
Show original messagebuizer
VIP
- Catalogue administrator
- 915 messages
- April 02, 2024 19:11
5K
added
1K
prices
25K
reviews
500
posts
April 02, 2024 19:11
'Just is just'.
En je hebt inderdaad gelijk.
Wou enkel aantonen/zeggen.
In 15 jaar zijn er nooit problemen geweest; waarom zouden die er dan nu ineens wel zijn?
Of gaan ze me in de lik draaien/in den bak steken omdat ik gebruik maak van de mogelijkheid om een 'factuur' te versturen via LD?
Is de rol van LastDodo bij shops niet enkel die van platform/tussenpersoon?
Want dan is er die 15 jaar nog geen enkel correct 'factuur' verstuurd door een pro-verkoper omdat niet alle verplichte gegevens worden vermeld...
En hebben alle particuliere verkopers niet geldige facturen uitgeschreven...
Message is in Dutch
Translate to English'Just is just'.
And you are indeed right.
Just wanted to show/say.
In 15 years there have never been any problems; why would they suddenly be there now?
Or are they going to punish me/put me in jail because I use the option to send an 'invoice' via LD?
Is LastDodo's role at shops not only that of a platform/intermediary?
Because in those 15 years, not a single correct 'invoice' has been sent by a pro salesperson because not all mandatory information is stated...
And all private sellers have not issued valid invoices...
Message has been translated from Dutch
Show original messageRaoul62
TOP
- Catalogue administrator
- 4,069 messages
- April 02, 2024 20:01
10K
added
25K
prices
100
info pages
250K
reviews
2.5K
posts
April 02, 2024 20:01
LD is een bedrijf (economische onderneming). Als in een bedrijf wordt vastgesteld dat er iets tussen zit dat niet voldoet aan de wetgeving (expliciet verboden) is het aan te raden om gepast te reageren. Een ondernemer twijfelt niet, maar neemt de gepaste maatregelen om de continuïteit te verzekeren.
Het bedrijf mag gerust de service verlenen om facturen op te maken, maar:
1. dan moeten die dingen wel wettelijk ok zijn (vwb de inhoud en vorm);
2. gebruikers niet gedwongen worden documenten te maken die ze wettelijk niet mogen maken (een particulier mag geen facturen verstrekken, je moet een BTW nummer hebben om dat te mogen doen). Nu heb je als (particuliere) verkoper op LD geen keus. Je moet wel die factuur via LD uitsturen, er is geen andere mogelijkheid.
Toch wel bizar dat met al die kritische gebruikers dit nog nooit aan de orde is gekomen ... :)
Het bedrijf mag gerust de service verlenen om facturen op te maken, maar:
1. dan moeten die dingen wel wettelijk ok zijn (vwb de inhoud en vorm);
2. gebruikers niet gedwongen worden documenten te maken die ze wettelijk niet mogen maken (een particulier mag geen facturen verstrekken, je moet een BTW nummer hebben om dat te mogen doen). Nu heb je als (particuliere) verkoper op LD geen keus. Je moet wel die factuur via LD uitsturen, er is geen andere mogelijkheid.
Toch wel bizar dat met al die kritische gebruikers dit nog nooit aan de orde is gekomen ... :)
Message is in Dutch
Translate to EnglishLD is a company (economic enterprise). If a company determines that there is something that does not comply with the legislation (explicitly prohibited), it is advisable to respond appropriately. An entrepreneur does not hesitate, but takes the appropriate measures to ensure continuity.
The company may safely provide the service of drawing up invoices, but:
1. then those things must be legally OK (with regard to the content and form);
2. users are not forced to create documents that they are not legally allowed to create (a private individual is not allowed to provide invoices, you must have a VAT number to do that). Now, as a (private) seller on LD, you have no choice. You must send the invoice via LD, there is no other option.
It's bizarre that this has never been discussed with all those critical users... :)
The company may safely provide the service of drawing up invoices, but:
1. then those things must be legally OK (with regard to the content and form);
2. users are not forced to create documents that they are not legally allowed to create (a private individual is not allowed to provide invoices, you must have a VAT number to do that). Now, as a (private) seller on LD, you have no choice. You must send the invoice via LD, there is no other option.
It's bizarre that this has never been discussed with all those critical users... :)
Message has been translated from Dutch
Show original message- 4,321 messages
- April 02, 2024 20:46
500
added
250
prices
25
info pages
2.5K
posts
April 02, 2024 20:46
Je moet wel die factuur via LD uitsturen, er is geen andere mogelijkheid.
Dat klopt niet.
Als verkoper krijg je van LastDodo een mailtje met de titel "Er is een bestelling geplaatst bij je shop op LastDodo". Als je op de link klikt kom je op de pagina met de bestelling, waarop rechtsboven alle contactgegevens (inclusief e-mailadres) van de koper te vinden zijn.
Niemand verplicht je een factuur te versturen, je kunt de koper ook gewoon rechtstreeks een mailtje sturen met het totaalbedrag en je bankgegevens.
Als verkoper krijg je van LastDodo een mailtje met de titel "Er is een bestelling geplaatst bij je shop op LastDodo". Als je op de link klikt kom je op de pagina met de bestelling, waarop rechtsboven alle contactgegevens (inclusief e-mailadres) van de koper te vinden zijn.
Niemand verplicht je een factuur te versturen, je kunt de koper ook gewoon rechtstreeks een mailtje sturen met het totaalbedrag en je bankgegevens.
Message is in Dutch
Translate to EnglishYou must send the invoice via LD, there is no other option.
That is not true.
As a seller, you will receive an email from LastDodo with the title "An order has been placed with your shop on LastDodo". If you click on the link you will be taken to the page with the order, where all the contact details (including email address) of the buyer can be found at the top right.
No one forces you to send an invoice, you can also simply send the buyer an email directly with the total amount and your bank details.
As a seller, you will receive an email from LastDodo with the title "An order has been placed with your shop on LastDodo". If you click on the link you will be taken to the page with the order, where all the contact details (including email address) of the buyer can be found at the top right.
No one forces you to send an invoice, you can also simply send the buyer an email directly with the total amount and your bank details.
Message has been translated from Dutch
Show original message- 4,321 messages
- April 02, 2024 20:49
500
added
250
prices
25
info pages
2.5K
posts
April 02, 2024 20:49
P.S. Raoul62 bedankt voor de verwijzingen, Google geeft blijkbaar andere resultaten bij jou dan bij mij.
Alleen jammer dat er nergens wordt uitgelegd wat de juridische repercussies zijn.
Alleen jammer dat er nergens wordt uitgelegd wat de juridische repercussies zijn.
Message is in Dutch
Translate to EnglishPS Raoul62 thanks for the references, Google apparently gives different results for you than for me.
It's just a shame that the legal repercussions are not explained anywhere.
It's just a shame that the legal repercussions are not explained anywhere.
Message has been translated from Dutch
Show original messageCollectioneur
SUPER
- Catalogue manager
- 5,361 messages
- April 02, 2024 20:56
1K
added
100K
prices
25
info pages
500K
reviews
5K
posts
April 02, 2024 20:56
Volgens mij is het niet toegestaan, ook in Nederland niet, om als particulier facturen met BTW op te maken.
Het maakt niet uit hoe je een dergelijk formulier noemt, er mag als particulier alleen geen BTW op staan. Of je de mail/document nu Factuur, Nota, Kwitantie, Bestelbevestiging o.i.d. noemt, maakt niet uit. Dat mag allemaal voor de particulier, indien er maar geen BTW op staat vermeld.
Om door een accountant en belastingdienst geaccepteerde factuur in de administratie op te kunnen nemen, moet het, zoals ook
Message is in Dutch
Translate to EnglishI don't think it is allowed, even in the Netherlands, for private individuals to draw up invoices with VAT.
It doesn't matter what you call such a form, as a private individual you may not include VAT on it. Whether you call the email/document Invoice, Invoice, Receipt, Order Confirmation, etc., does not matter. This is all possible for private individuals, as long as no VAT is stated on it.
In order for an invoice accepted by an accountant and tax authorities to be included in the administration, it must meet certain requirements, as
Message has been translated from Dutch
Show original messagebuizer
VIP
- Catalogue administrator
- 915 messages
- April 02, 2024 20:57
5K
added
1K
prices
25K
reviews
500
posts
April 02, 2024 20:57
Ok ook allemaal juist.
Maar dit wordt allemaal iets teveel 'opgeblazen'.
En kom mij niet vertellen dat ze LastDodo niet kennen bij de fiscus of de btw...
En er zelfs LD-gebruikers zullen zijn 'werkachtig' bij fiscus of btw.
Zo 'dringend' is dus het probleem .
Als die gebruikers 'plichtsbewust' was er al langi ngegrepen.
En hadden ze LD al lang op de vingers getikt.
Regels veranderd in 2020.
OK.
We zijn nu 2024.
Hoeveel strenger zijn die regels dan geworden /veranderd.
Dar er nog niet werd ingegrepen.
De soep wordt nooit zo heet opgegeten als zewordt opgediend...
Message is in Dutch
Translate to EnglishOk, all correct too.
But this is all getting a bit too 'inflated'.
And don't tell me that they don't know LastDodo at the tax authorities or VAT...
And there will even be LD users 'employed' by the tax authorities or VAT.
That's how ' urgent ' the problem is.
If those users were 'duty-conscious', action would have been taken long ago.
And they had already reprimanded LD for a long time.
Rules changed in 2020.
OK.
We are now 2024.
How much stricter have those rules become/changed?
Since no action has been taken yet.
The soup is never eaten as hot as it is served...
Message has been translated from Dutch
Show original messageGo to page
25of 86