Met de lancering van zijn eerste horloge in 1974 deed CASIO zijn intrede in de polshorlogemarkt op een moment dat de horloge-industrie net de digitale technologie had ontdekt. Als een onderneming met geavanceerde, voor zakrekenmachines ontwikkelde elektronische technologie betrad CASIO dit terrein in het volste vertrouwen dat hij uurwerken kon ontwikkelen die een leidende rol op de markt zouden krijgen.
Bij de ontwikkeling van een eigen polshorloge begon CASIO na te denken over de fundamentele vraag "Wat is een polshorloge?" In plaats van eenvoudig een digitale versie van het conventionele mechanische horloge te maken, dachten wij dat het ideale polshorloge iets moest zijn dat alle facetten van tijd op een consistente manier laat zien. Met dit als uitgangspunt slaagde CASIO erin een horloge te maken dat de precieze tijd aangaf met inbegrip van de seconde, minuut, uur, dag en maand - om nog maar niet te spreken van a.m. of p.m. en de dag van de week. Het was het eerste horloge ter wereld met een digitale automatische kalenderfunctie waarbij het niet meer nodig was om de kalender in verband met de variatie in de lengte van de maand te verstellen. In plaats van een conventionele wijzerplaat en horlogewijzers werd een digitale LCD-display gebruikt om alle informatie beter weer te geven. Dit culmineerde in de lancering in 1974 van de CASIOTRON, 's werelds eerste digitale horloge met automatische kalender. De CASIOTRON werd enthousiast ontvangen als een baanbrekend product dat een volledig nieuwe koers ten opzichte van het conventionele polshorloge betekende.
In 1983 lanceerde CASIO het schokbestendige G-SHOCK horloge. Dit product maakte een einde aan het idee dat een horloge een broos stukje juwelierswerk is dat voorzichtig moet worden gehanteerd en was het resultaat van de uitdaging die CASIO ingenieurs aangingen om het sterkste horloge ter wereld te maken. Doordat een ontwerp met driedubbele bescherming voor de onderdelen, module en behuizing werd toegepast, bood G-SHOCK een radicaal nieuw type horloge aan dat geen schade ondervond van sterke schokken of trillingen. Het praktische voordeel werd onmiddellijk ingezien en de unieke look, waaruit de functionaliteit van het horloge sprak, werd overal razend populair, wat leidde tot explosieve verkopen aan het begin van de jaren '90. In de G-SHOCK werden al gauw verschillende nieuwe sensoren, radiogestuurde technologie op zonne-energie en nieuwe materialen voor nog meer duurzaamheid toegepast. Doordat altijd de meest recente technologie werd gebruikt en de conventionele opvattingen over het horloge steeds weer werden onderuit gehaald, is het G-SHOCK merk het paradepaardje van de uurwerkproducten van CASIO geworden.