Forum (100460 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > Ons Volkske

41 berichten

JozefK 1,669 berichten

Wat moet er als uitgever bij de bundelingen en weekbladen van "Ons Volkske" staan (na 1949)?

Soms zie je "Lombard" staan (omdat er een samenwerking was bij de inhoud, zelfde rode linnen rug als de Kuifje bundelingen).

Soms staat er "Ons Volk", maar uiteindelijk hoorde het tot "de standaard" groep.

Alle advies is welkom!

JozefK 1,669 berichten

Ik kom ook steeds een in het weekblad een (zwarte silhouette) gag tegen met telkens een andere titel, maar een onduidelijke signatuur.

Hoe voer ik die best in? Serie/held "Ons volkske" of "titel gag"? Of beide?

Arco Catalogus manager 9,357 berichten

Voor dat soort dingen - en geen serie bekend en geen auteur - vul ik daar vaak gewoon 'Ons Volkske (tijdschrift)' in.

JozefK 1,669 berichten

Ok, bedankt, doe ik.

Ook een idee wat ik best met de uitgeverij doe?

Nee, te weinig verstand van dit blad.

JozefK 1,669 berichten

een (zwarte silhouette) gag tegen met telkens een andere titel, maar een onduidelijke signatuur.

Laudy!!!

Laudy was additionally present in the Flemish magazine Ons Volkske between 1951 and 1956 with silhouette characters comic pages

bron: https://www.lambiek.net/artists/l/laudy_jacques.htm

Hoe moet of mag ik deze serie/held noemen? "Silhoutte gag (Laudy)"?

JozefK 1,669 berichten

"Silhouetten"

Soms valt de puzzel vanzelf in elkaar ...

Goed gespot!

JozefK 1,669 berichten

Wat moet er als uitgever bij de bundelingen en weekbladen van "Ons Volkske" staan (na 1949)?

In de Matla staat bij de bundelingen Lombard, maar bij de weekbladen niets.

Bij de bundelingen is doorgaans Lombard aangehouden, bij de weekbladen staat er dikwijls "Ons Volk". De lijn maar doortrekken en (misschien meest logische) overal Lombard van maken?

Collectioneur Moderator 1,079 berichten

Geeft Wikipedia misschien iets meer duidelijkheid over de beginjaren van Ons Volkske?

JozefK 1,669 berichten

Beginjaren is nog een andere soep.

Ik heb het alleen maar over het deel na 1949.

Is "Ons Volkske" wel een uitgeverij?

Of wordt dat door Lombard gedrukt, of is dat Standaard omdat het bij de standaard groep hoort?

Ons Volkske is volgens mij geen uitgeverij. Het weekblad Ons Volk is uitgegeven door NV De Standaard. Het lijkt me dat als uitgever voor Ons Volkske dan Standaard kan worden genoemd.

Wat de link met Lombard precies is, is mij onduidelijk. Misschien dat zij een deal hadden met Standaard om de bundelingen van Ons Volkske te mogen uitgeven.

JozefK 1,669 berichten

Ons Volkske is volgens mij geen uitgeverij. Het weekblad Ons Volk is uitgegeven door NV De Standaard. Het lijkt me dat als uitgever voor Ons Volkske dan Standaard kan worden genoemd.

Dat zegt mijn gevoel ook.

Wat de link met Lombard precies is, is mij onduidelijk. Misschien dat zij een deal hadden met Standaard om de bundelingen van Ons Volkske te mogen uitgeven.

Inhoudelijk bestaat het grote deel van het weekblad uit verhalen die daarvoor is het tijdschrift Kuifje zijn verschenen. De bundelingen hebben dan ook weer een rode linnen rug die erg lijkt op de budelingen van Kuifje en de Lombard reeks. In of op de bundels zie ik nergens iets staan.

Drukkerij NV Periodica staat in de weekbladen als drukkerij opgegeven, maar dat is niet hetzelfde als een uitgeverij?

JozefK 1,669 berichten

Wat me nu pas opvalt is dat de voor en achterkant, gewoon de voor en achterkanten van een weekblad zijn, die op de covers zijn geplakt. Op die weeklbaden stond in een rode cirkel de prijs aangegeven. Voor de albums hebben ze gewoon een rood stickertje van dezelfde grootte met het albumnummer er bovenop geplakt.

Nu is er van bijvoorbeeld nr 17  een varianten in onze catalogus dus ( 17 b ) waar het enige verschil, het ontbreken van het stickertje is (niet opgeplakt of afgetrokken). Voor mijn gevoel als verzamelaar is zo'n album eerder "niet compleet" dan dat het een variant is.

Drukkerij NV Periodica staat in de weekbladen als drukkerij opgegeven, maar dat is niet hetzelfde als een uitgeverij?

Periodica drukte voor uitgeverij Standaard het blad Ons Volkske. Uitgeverij is volgens mij dan gewoon Standaard.

Nu is er van bijvoorbeeld nr 17  een varianten in onze catalogus dus ( 17 b ) waar het enige verschil, het ontbreken van het stickertje is (niet opgeplakt of afgetrokken). Voor mijn gevoel als verzamelaar is zo'n album eerder "niet compleet" dan dat het een variant is.

Voor mijn gevoel heb je gelijk, die albums zijn alleen uitgegeven met de sticker. Dit is in mijn opinie iets anders dan bijvoorbeeld de gestickerde uitgaven van Classics, waar een heftige discussie over is gevoerd.

JozefK 1,669 berichten

Periodica drukte voor uitgeverij Standaard het blad Ons Volkske. Uitgeverij is volgens mij dan gewoon Standaard.

Ok, dan neem ik dat mee naar de weekbladen. Bij de bundelingen laat ik voorlopig Lombard staan.

Voor mijn gevoel heb je gelijk, die albums zijn alleen uitgegeven met de sticker.

Kan jij die verwijderen of meld ik hem best als doublure?

Kan jij die verwijderen of meld ik hem best als doublure?

Ze zijn samengevoegd.

Succes met de weekbladen, dat is wel zeer veel hooi op je vork om te verwerken:-)

JozefK 1,669 berichten

zeer veel hooi op je vork om te verwerken:-)

Dat valt wel mee, ik heb zeker niet alles dus het blijft beperkt ;)

Alvast bedankt voor het helpen met aanvullen!

JozefK 1,669 berichten

Mag "Prinses Dorilla" eveneens als serie/held worden aangevuld bij "La princesse Dorilla".

Ik ben er nog niet uit wie de tekenaar is. Volgens mij is het naar een opera van Vivaldi.

Onderaan de pagina' is ooit "Continua" blijven staan (Portugees?), wat mogelijk ook weer aan Fernando Bento doet denken. Alleen vind ik momenteel maar één signatuur en dat lijkt op "Ca Caffio" (of zoiets). Hier zie je een tekening.

Moest je een vermoeden hebben ... laat maar weten!

Weten we wel zeker dat het dezelfde prinses is?

JozefK 1,669 berichten

Ik denk het wel, als je het hier mee vergelijkt: Ons Volkske 14 van 1949.

JozefK 1,669 berichten

Dorilla la bella Sultana

scenario Cesare Solini

tekeningen Gino Cossio

Amai, nogal moeten zoeken ;p

Een Italiaan.

JozefK 1,669 berichten

Sorry dat ik het hier een beetje misbruik als persoonlijk klankbord, maar het helpt me wel vooruit.

Enige waar ik nu nog naar op zoek ben is een tekenaar voor "Westwaarts ahoi!".

Aangezien het eerder in "Kuifje" verscheen kan het toch niet een totaal onbekende naam zijn. In weekblad 26 van 1948 stond het er zelfs op de cover van het magazine. 

Iemand hier kennis van?

Er staat: "door Kingsley" maar dat is de schrijver Charles Kingsley (Westward Ho!).

JozefK 1,669 berichten

Cap à l'ouest ! in Journal Tintin, maar daar komen ze ook niet veel verder dan Kingsley.

Martinel Catalogus beheerder 184 berichten Daniel Kushner? Tekende Westward Ho! 1943.

JozefK 1,669 berichten

Volgens mij tekende Allen Simon deze versie en was de "story adaptation" door Kushner.

Maar die "held" met de rode cape zie ik in deze versie niet terug, dus denk ik niet dat het dezelfde is.

(Alvast bedankt voor het meezoeken!)

JozefK 1,669 berichten

Is deze "graaf van Monte-Christo" een V of een T in het verhaalnummer (derde afbeelding)?

Ai, kan iemand de derde afbeelding hier wissen, die heb ik er verkeerd gezet.

Ted Moderator 1,178 berichten

Ai, kan iemand de derde afbeelding hier wissen, die heb ik er verkeerd gezet.

is verwijderd

Een V of een K. Een T is voor tekstverhalen met illustraties en voor dossiers.

Reageer op onderwerp