Geacht Forum & Catawiki Management.
Ik stelde deze vragen hieronder vermeld al eerder aan Catawiki direct en aan de Veilingmeester, maar mocht echter geen reactie ontvangen en daarom mijn vragen hier en openbaar.
Ik zie de afgelopen 2 maanden bij diverse (niet nederlandse) Veiling verkopers de volgende tekst voorbij komen;
De originele tekst in Duits;
A) Laut neuem EU-Recht muss nachfolgender Zusatz unter jedem Online-Verkauf stehen, ansonsten haftet der Verkäufer auch als Privatperson ein ganzes Jahr für die verkaufte Ware. Gemäß den neuen Gesetzesbestimmungen läuft diese Auktion unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung, Garantie- und Rücknahmeleistungen. Da es sich um einen Privatverkauf handelt, übernehme ich keine Garantie nach neuem EU-Recht. Sie als Bieter erklären sich damit einverstanden und anerkennen dies mit Ihrem Gebot!
B) de gegeven Nederlandse vertaling - helaas voor mij volkomen onbegrijpelijk;
Latere extra volgens nieuwe EU-wetgeving moet onder elke online verkoop, anders de verkoper als particulier dreigt dat een heel jaar voor de goederen verkocht. Volgens de nieuwe verordeningen, deze veiling, loopt met uitzondering van garantie, garantie en terugkeer. Omdat het een prive-verkoop, ik neem aan dat geen garantie voor nieuwe EU-wetgeving. U als bieder eens en erkent dit met uw bod!
Vraag 1;
Het spijt me, maar hier begrijp ik niets van;
Wat staat hier nu eigenlijk.?
Vraag 2;
Heb ik als Catawiki-gebruiker en koper nu enige garantie
of ben ik, door hetgeen hierboven vermeld door verkoper,
altijd verplicht het aangekochte af te nemen.?
Concreet twee voorbeelden; bij veiling Corgi Modelauto's;
1) Verkoper biedt aan een vrij zeldzaam Corgi model, echter het is een re-paint
en er ontbreekt een belangrijk onderdceel aan het aangeboden model.
Beide zaken worden niet vermeld in de veiling kavel-pagina.
Ik stel de vraag aan de veilingmeester, doch kreeg geen reactie/antwoord
2) ook bij de huidige Corgi Veiling, kavel 24, (een andere verkoper)
wordt een `Made in Gt. Britain` Corgi aangeboden,
echter deze is toch echt `Made in Hong kong` zoals duidelijk op een van de eigen aanbod-foto's van de verkoper te zien is.
Ook hiervan door mij melding gemaakt bij veilingmeester, echter geen reactie
Beide objecten hadden mijn interesse, maar gelukkig zag ik op tijd de gebreken.
maar en dat is mijn vraag 3
als ik dit nu niet had gezien...het object toch aangekocht en na aankomst gezien dat;
a) bij object een;
de niet vermelde re-paint en het ontbreken van dat belangrijke onderdeel
b) bij object twee;
`Made in Gt. Britain` of `Made in Hong Kong` is toch echt een belangrijk
(althans voor verzamelaars) verschil.
en dan in acht genomen de duitse tekst.
Vraag 3; Heb/Had ik dan het recht object retour te sturen.?
zo ja binnen welke tijd.?
en wie betaald de verzendkosten.?
Ik wacht uw reacties en meningen met belangstelling af.
Met vr. gr.
van een enthousiast Catawiki gebruiker.
Anna = Basiliscus
Dear Forum & Catawiki Management.
I already asked these questions mentioned below to Catawiki directly and to the Auctioneer, but I was not allowed to receive a response and therefore my questions here and publicly.
In the past 2 months I see the following text at various (non-Dutch) Auction sellers;
The original text in German;
A) Laut neuem EU Law muss nachfolgender Zusatz unter jedem Online-Verkauf stehen, ansonsten haftet der Verkäufer auch als Privatperson ein ganzes Jahr für die verkaufte Ware. Gemäß den neuen Gesetzesbestimmungen läuft diese Auktion unter Ausschluss jeglicher Gewährleistung, Garantie- und Rücknahmeleistungen. Da es sich um einen Privatverkauf trades, übernehme ich keine Garantie nach neuem EU Law. Sie als Bieter erklären sich damit einverstanden und anereken dies mit Ihrem Gebot!
B) the given Dutch translation - unfortunately completely incomprehensible to me;
Subsequent extras according to new EU legislation must be included in every online sale, otherwise the seller as a private individual risks having a whole year before the goods are sold. According to the new regulations, this auction runs excluding warranty, guarantee and return. Since it is a private sale, I assume no guarantee for new EU legislation. You as a bidder agree and acknowledge this with your bid!
Question 1;
I'm sorry, but I don't understand this;
What is actually here?
Question 2;
As a Catawiki user and buyer, do I now have any warranty
or am I, by the above mentioned by the seller,
always obliged to purchase the purchased item.?
Concrete two examples; at auction Corgi Model Cars;
1) Seller offers a fairly rare Corgi model, however it is a re-paint
and there is an important part missing from the offered model.
Both items are not mentioned in the auction lot page.
I put the question to the auctioneer, but got no response/answer
2) also at the current Corgi Auction, lot 24, (another seller)
becomes a `Made in Gt. Britain` Corgi offered,
however, this one is really 'Made in Hong Kong' as can clearly be seen on one of the seller's own offer photos.
I also reported this to the auctioneer, but no response
Both objects had my interest, but luckily I noticed the flaws in time.
but and that's my question 3
if I had not seen this now ... bought the object anyway and saw that after arrival;
a) at object one;
the unmentioned re-paint and the missing of that important part
b) at object two;
`Made in GT. Britain' or 'Made in Hong Kong' is really important
(at least for collectors) difference.
and then take into account the German text.
Question 3; Do I / Did I have the right to return the item?
if so within what time.?
and who pays the shipping costs?
I await your reactions and opinions with interest.
With VR. gr.
from an enthusiastic Catawiki user.
Anna = Basiliscus
- Catalogue administrator
- 324 messages
- May 08, 2016 11:01
Volgens mij, maar ik doe niet aan veilingen want ik ben maar een simpele verzamelaar, zijn de antwoorden op de meeste van je vragen hier http://www.catawiki.nl/help te vinden. Zoals gezegd, ik ben maar een simpele verzamelaar dus ik ga die lappen tekst niet voor je lezen en samenvatten. En wat het Duits betreft, je hebt de Duitse tekst bij de hand, wellicht lukt het jezelf om een betere vertaling te produceren.
I think, but I don't do auctions because I'm just a simple collector, the answers to most of your questions here are http: http://www.catawiki.nl/help . As said, I am only a simple collector so I am not going to read and summarize those pieces of text for you. And as for German, you have the German text at hand, you may be able to produce a better translation.
Kijk; en nu niet klagen dat je niet geholpen wordt... :-(
Look; and now don't complain that you are not being helped ... :-(
- 1,110 messages
- May 09, 2016 09:27
@ Hallo Basilicus,
kan niet meer op berichten die naar mijn box gestuurt zijn antwoorden daarom een algemeen bericht,
als beheerder kan ik geen echte direkte antwoordt geven op je vragen
beheerders zijn namelijk vrijwilgers die geen enkel zegenschap hebben nog iets met Catawiki van doen hebben
met vertalen van Nl of E naar Duits kan ik altijd helpen
ja en ik weet als je in het buitenland woont is het bijna onmogelijk goed contact met de klatendienst te krigen en de ene veikingmeester is de andere niet er zijn heel goede bij die heel behulpzaam bij en bij andere ben je een roepende in de woestijn
Auto@ en Lange@ deze dame woont namelijk in Spanje aan zulke kommentaren heeft ze niets.
èèn antwoord kan geven en dat weet ik alleen voor Duitsland (bezit daar meer als 10.000 postief bij Ebay dus genoeg ervaring)
een zakelijk verkoper moet ten allen tijden retour nemen ook als het niet kapot is
een prive verkoper die aan prive verkoopt en erbij zet geen garantie hoeft dit niet maar veel doen dit ook omdat ze geen negatief willen hebben
een zonnige dag Peter.
@ Hi Basil,
can no longer reply to messages sent to my box, so a general message,
As an administrator, I can't really answer your questions directly
administrators are volunteers who have no blessing whatsoever and have nothing to do with Catawiki
I can always help with translating from Nl or E to German
yes and I know if you live abroad it is almost impossible to get good contact with the customer service and one auctioneer is not the other there are very good ones who are very helpful and with others you are a voice calling in the desert
Auto@ and Lange@ because this lady lives in Spain, such comments are of no use to her.
can give one answer and I only know that for Germany (owns more than 10,000 positives at Ebay there, so enough experience)
a business seller must take back at all times, even if it is not broken
a private seller who sells to private and does not include a guarantee does not have to do this, but many also do this because they do not want a negative
a sunny day peter.
Hallo Peter,
natuurlijk heeft deze dame niets aan alle posts die volgen op de hare.
het probleem is echter dat Catawiki hier zelf debet aan is. Catawiki reageert slecht (soms zelf niet) op vragen / opmerkingen etc. Je opmerking over de ene veilingmeester die de andere niet is is hier exemplarisch voor; de opvolging van vragen/ klachten door Catawiki medewerkers zouden middels protocollen geregeld moeten zijn zodat individuele medewerkers hierin niet het beleid (lijken te) bepalen.
Door gebrek aan (inhoudelijke feedback / antwoorden) gaan mensen andere wegen zoeken om hun vragen/irritaties en wat dies meer zij te uiten.
Arco gaat dan weer slotjes plaatsen (op zich ook begrijpelijk) maar aan de basis van het probleem veranderd niets.
al met al is Catawiki aan de bal.
Hello Peter,
of course this lady is of no use to all the posts that follow hers.
the problem, however, is that Catawiki itself is to blame for this. Catawiki reacts badly (sometimes not even) to questions / comments etc. Your comment about one auctioneer who is not the other is exemplary for this; the follow-up of questions/complaints by Catawiki employees should be arranged by means of protocols so that individual employees do not (seem to) determine the policy in this regard.
Due to a lack of (substantive feedback / answers) people will look for other ways to express their questions / irritations and so on.
Arco will then place locks again (understandable in itself) but nothing changes at the root of the problem.
all in all, Catawiki is on the ball.
- 1,110 messages
- May 09, 2016 10:07
precies maar op het ogenblik hebben die alleen nog $$$$$$$$ in de ogen en daardoor haken veel verkopers af zoals ook ik drie weken geleden mijn laatste twee items verkocht (het lange wachten op accord en bij niet plaatsen niets zegende kommentaren we denken dat het de 75€ niet haalt het dwingen van bepaalde texten bij het item het niet uitbetalen van allen items terwijl er maar een item onenigheidt is enz enz daar heb ik geen zin meer in)
hou de catalogus nog bij en help bij serieuze vragen die ook meestal via mail kommen thats it
exactly but at the moment they only have $$$$$$$$ in their eyes and as a result many sellers drop out, just like I sold my last two items three weeks ago (the long wait for accord and not placing nothing blessed comments we think it will not reach the 75 € forcing certain texts with the item not paying out all items while there is only one item in disagreement etc etc I don't feel like it anymore)
keep the catalog up to date and help with serious questions that usually come via e-mail thats it
Beste Peter,
In ieder geval dank voor je bericht, en gegeven info
en L.J. & Auto;
Ja, ik heb wel eens de moeite genomen die goed door te lezen,
maar vond geen antwoorden die betrekking hebben/hadden op mijn vragen.
en Ja,
uiterst jammer en vervelend dat er niet een simpele Catawiki Help Desk/Dienst is,
die net als bij alle andere serieuze grote bedrijven, die hun klanten wel serieus nemen, zoals Amazon.com of Bol.com, gewoon fatsoenlijk en binnen een redelijke termijn een echt antwoord geven i.p.v. een juffrouw die 1001keer hetzelfde zinnetje antwoord zonder enige serieuze inhoud.
Maar ik heb wel begrepen dat dit allemaal helaas verloren moeite en tijd is,
dus gaan we vrolijk verder...
De groeten aan U allen.!
Dear Peter,
Anyway, thanks for your message and information
and LJ & Auto;
Yes, I did take the time to read it carefully,
but found no answers related to my questions.
and yes,
extremely unfortunate and annoying that there is not a simple Catawiki Help Desk/Service,
who, just like all other serious large companies, who do take their customers seriously, such as Amazon.com or Bol.com, simply give a real answer within a reasonable period of time instead of a lady who answers the same sentence 1001 times without any serious content.
But I do understand that all this is unfortunately wasted effort and time,
so let's go on happily...
Greetings to all of you!