- Catalogue administrator
- 549 messages
- September 03, 2015 11:21
Omdat het vorige topic erg vervuild is geraakt, wil ik een nieuwe starten voor het melden van doublures.
Meld de doublures s.v.p. in dit andere topic. Doe dit s.v.p. NIET in DIT topic, in dit topic wil ik graag alleen informatie delen en tips geven. Discussies graag ook in een ander topic.
Waardoor ontstaan doublures.
Door de volgende oorzaken kunnen makkelijk doublures ontstaan:
1. Verkoop invoer: men denkt items vrij in te kunnen voeren voor verkoop, zoals gebruikelijk op bepaalde andere aanbod sites, en men heeft niet door dat er ingevoerd wordt in een catalogus - waarin items uniek horen te zijn. Het is uiteraard de bedoeling om eerst het te verkopen item te zoeken in de catalogus, deze te openen, en dan de link 'Dit item'/'Verkopen' rechts in het scherm te gebruiken.
2. Zoeken levert het gezochte item niet op, door het postzegelfilter (groene balk) wat standaard actief is. Deze laat alleen de items zien die Catawiki als 'standaard items' bestempeld, o.a. alleen gebruikstypes Frankeer en Luchtpost. Bijvoorbeeld tandingsvariëteiten en portzegels worden pas getoond als u het filter uitschakelt.
3. Het veld 'gebruikstype' is pas sinds kort verplicht, en nu nog kan er te makkelijk <Ongedefinieerd> ingevuld worden. Lege gebruikstypes, of <Ongedefinieerd>, worden niet getoond als het postzegelfilter actief is. Omdat Catawiki een 'wiki' systeem is waar iedereen kan invoeren en wijzigen, staan er heel veel gebruikstypes verkeerd in de database. Of het door u gezochte item heeft een ander gebruikstype dan u aanneemt.
4. De sortering 'Standaard' die standaard actief is, laat eerst alle items zien die met de initiële 'Collect-A-ROM' import zijn aangemaakt. Daarná ziet u pas alle items die naderhand door andere gebruikers zijn toegevoegd. Dus als u bijvoorbeeld in Frankrijk via vitrine weergave kijkt, ziet u eerst ruim 27 pagina's van de Collect-A-rom import (1849 t/m 2009), en daarna nog eens de invoer door anderen vanaf 1849. Die sortering 'Standaard' zou binnenkort wel eens aangepast kunnen worden (verwijderen 'collect-a-rom' sortering).
5. Items worden standaard in de meeste sorteer opties, na de hoofd sortering, gesorteerd op Reeks naam (voorheen: Serie naam). U zult al snel aannemen dat als u de zegels uit een reeks ziet (of doorklikt op de reeks naam) en het door u gezochte item staat er niet bij, dat u dan niet verder hoeft te zoeken. Mis! Het item wat u zoekt kan wel degelijk al in de database staan, maar zonder reeksnaam, of verkeerde reeksnaam, of reeks <Ongedefinieerd>.
Helaas zijn er veel te weinig beheerders om de enorme hoeveelheid toevoegingen en wijzigingen tijdig te 'reviewen', dus daarom kunnen die fouten zoals verkeerde gebruikstypes of reeks namen erg lang in de database staan.
Tips voor efficient zoeken
----------------------------------------
1. Schakel altijd het postzegel filter uit voordat u een zegel gaat zoeken. Doe dat vóórdat u een van de volgende zoekmethodes gebruikt:
2. Zet de sortering niet op Standaard maar op Jaar of Reeks
3. U kunt zoeken op nummers van externe catalogi in het zoekveld 'Cat Nr'. Dat werkt erg vaak erg goed - maar niet altijd, omdat niet iedereen catalogus nummers invult, en omdat er met verschillende catalogi gewerkt kan worden. Als u een item niet vindt via het CatNr, neem dan niet aan deze ook niet bestaat in de catalogus.
4. Is het gebied erg 'vervuild' probeer dan eens visueel te zoeken, door over te schakelen naar 'vitrine' weergave. U ziet dan veel meer items op één pagina en u kunt sneller op de door u gezochte afbeelding 'scannen'.
Hoe kunt u helpen
-----------------------------
1. Vul het juiste gebruikstype in bij zegels met verkeerd of leeg gebruikstype
2. Vul de juiste reeksnaam in (de al bestaande bij de andere items uit die serie of reeks) als u ziet dat zegels ten onrechte niet in dezelfde reeks zitten
3. Vul altijd het jaar van uitgifte in. Items met leeg jaar (helaas is 'jaar' geen verplicht veld) worden altijd helemaal achteraan in het gebied getoond
4. Doorzoek uw verzameling, shop en zoeklijst op items die als titel 'doublure van ....' hebben, verwijder en vervang deze in uw lijst door het genoemde juiste item. Dan zou zomaar die doublure wél weer verwijderd kunnen worden
Doublures
-----------------
Als u een doublure tegenkomt:
1. wijzig dan de NL titel naar 'DOUBLURE van '+ het Catawiki nummer van het al bestaande item. Haal de andere 3 titels leeg en 'tab' nog eens door de titels heen, vanuit de NL titel. De andere titels worden dan vanzelf vertaald (en ja, die vertaling mankeert nogal wat aan).
Kopieren/plakken van het Catawiki nummer werkt het beste, er wordt gauw een typfout gemaakt in deze nummers. Een andere titel dan 'DOUBLURE van' wordt niet (zo snel) herkend door beheerders, hou dit dus letterlijk aan. Door het gebruik van hoofdletters valt het item meer op, waardoor verzamelaars hopelijk minder geneigd zijn om het item te koppelen.
Zorg ervoor dat de doublure naast het origineel zichtbaar is, dat is makkelijker en inzichtelijker voor iedereen. De doublure dient dus hetzelfde jaar, gebruikstype, soort, reeksnaam en volgnummer te hebben, als het origineel.
2. Meld daarna het Catawiki nummer van de doublure via bovengenoemde link. Dit melden heeft echter alléén zin als:
- het item nog niet was goedgekeurd (gebruik link 'historie', aanmaak historie moet niet groen zijn)
- er nog geen verzamelaars, anders dan de aanmaker, zijn gekoppeld aan verzameling, shop of zoeklijst. Dit is echter niet altijd zichtbaar (privé verzameling).
In principe is het item dat de oudste invoerdatum heeft, het item dat dient te blijven bestaan. Het is namelijk wat vreemd om de eerste invoerder een afkeurmail te sturen waarin verteld wordt dat er een doublure was ingevoerd. In sommige gevallen kan wel eens een uitzondering worden gemaakt.
Items waar nog geen verzamelaars aan zijn gekoppeld (behalve de aanmaker) kunnen nog afgekeurd worden door een beheerder. De aanmaker ontvangt dan altijd een e-mail waarin hij daarover geïnformeerd wordt. Het sturen van een e-mail is een automatische en verplichte stap voor een beheerder bij het afkeuren.
Items waar al andere verzamelaars aan zijn gekoppeld, kunnen niet meer door een beheerder verwijderd worden. Deze worden t.z.t. ontdubbeld c.q. samengevoegd met het al bestaande item, door een superbeheerder. Om zijn werk makkelijker te maken is wel gewenst dat de zegels (origineel en doublures) bij elkaar staan (zelfde jaar en serie etc).
U kunt ook items melden die al als titel 'doublure van ..' hebben, maar waar geen andere verzamelaars aan zijn gekoppeld. Dat item is dan al eerder gemarkeerd maar niet gemeld als doublure.
Because the previous topic has become very polluted, I want to start a new one for reporting duplicates.
Please report duplications in this other topic . Please do NOT do this in THIS topic, in this topic I only want to share information and give tips. Please discuss in another topic.
This creates duplications .
Duplications can easily arise due to the following reasons:
1. Sales entry: people think they can freely enter items for sale, as is common on certain other supply sites, and they don't realize that they are being entered into a catalog - where items are supposed to be unique. It is of course the intention to first find the item to be sold in the catalogue, open it, and then use the link 'This item'/'Sell' on the right side of the screen.
2. Search does not return the searched item, due to the stamp filter (green bar) which is active by default. This only shows the items that Catawiki labels as 'standard items', including only Franking and Airmail usage types. For example, perforation varieties and postage stamps are only shown if you switch off the filter.
3. The ' Usage type ' field has only recently become mandatory, and it is still too easy to fill in <Undefined>. Empty usage types, or <Undefined>, are not shown when the stamp filter is active. Because Catawiki is a 'wiki' system where anyone can enter and change, many usage types are incorrect in the database. Or the item you are looking for has a different usage type than you assume.
4. The 'Standard' sort, which is active by default, first shows all items created with the initial 'Collect-A-ROM' import. After that you will only see all items that have been added by other users afterwards. So, for example, if you look through display case in France , you will first see more than 27 pages of the Collect-A-rom import (1849 through 2009), and then again the imports by others from 1849. That sorting 'Standard' would be may be modified soon (remove 'collect-a-rom' sorting).
5. By default, in most sorting options, after the main sort, items are sorted by Series name ( formerly: Series name). You will quickly assume that if you see the stamps from a series (or click on the series name) and the item you are looking for is not listed, then you need look no further. Wrong! The item you are looking for can indeed already be in the database, but without series name, or wrong series name, or series <Undefined>.
Unfortunately, there are far too few administrators to 'review' the enormous amount of additions and changes in a timely manner, so those errors such as wrong usage types or series names can remain in the database for a very long time.
Tips for efficient search
----------------------------------------
1. Always switch off the stamp filter before searching for a stamp. Do that before using any of the following search methods:
2. Do not set the sort to Standard, but to Year or Series
3. You can search by numbers from external catalogs in the 'Cat Nr' search field. That often works very well - but not always, because not everyone fills in catalog numbers, and because different catalogs can be used. If you can't find an item through the CatNr, don't assume it doesn't exist in the catalog either.
4. If the area is very 'polluted', try a visual search by switching to 'showcase' display. You will then see many more items on one page and you can 'scan' more quickly for the image you are looking for.
How can you help
-----------------------------
1. Enter the correct usage type for stamps with an incorrect or empty usage type
2. Enter the correct series name (the one already existing with the other items from that series or series) if you see that stamps are incorrectly not in the same series
3. Always enter the year of issue. Items with an empty year (unfortunately 'year' is not a required field) are always shown at the very end of the area
4. Search your collection, shop and wish list for items titled 'duplicate of ....', remove and replace them in your list with the correct item listed. Then the duplication could just be removed again
Duplications
-----------------
If you encounter a duplication:
1. then change the NL title to 'DOUBLURE van' + the Catawiki number of the existing item. Empty the other 3 titles and 'tab' through the titles again, from the NL title. The other titles are then automatically translated (and yes, that translation is quite lacking).
Copying / pasting the Catawiki number works best, a typing error is easily made in these numbers. A title other than 'DOUBLURE van' is not (so quickly) recognized by administrators, so keep this literally. Capitalizing makes the item stand out more, hopefully making collectors less likely to link the item.
Make sure that the duplication is visible next to the original, that is easier and more transparent for everyone. The duplicate must therefore have the same year, type of use, type, series name and serial number as the original.
2. Then report the Catawiki number of the duplicate via the above link. However, reporting this only makes sense if:
- the item was not yet approved (use link 'history', creation history must not be green)
- no collectors, other than the creator, have yet been linked to the collection, shop or wish list. However, this is not always visible (private collection).
In principle, the item with the oldest entry date is the item that should remain. It is a bit strange to send the first importer a rejection email stating that a duplication had been entered. In some cases, an exception may be made.
Items that have not yet been linked to collectors (except the creator) can still be rejected by an administrator. The creator always receives an e-mail in which he is informed about this. Sending an email is an automatic and mandatory step for an administrator when disapproving.
Items that are already linked to other collectors can no longer be removed by an administrator. These will be deduplicated or merged with the existing item in due course, by a super administrator. To make his work easier, it is desirable that the stamps (original and duplicates) are together (same year and series, etc.).
You can also report items that already have the title 'duplicate of ..', but have no other collectors associated with them. That item has already been marked before but not reported as a duplication.