Na precies 150 jaar lijkt de wereld van de Märklin te gaan verdwijnen.
Het bedrijf uit het Zuid-Duitse Göppingen is failliet. De banken willen geen krediet meer verlenen aan het verlieslijdende bedrijf. De zonen van Theodor Märklin maakten in 1891 de eerste modeltrein. Aanhangers van Fleischmann lijken nu gewonnen te hebben. Al kan Märklin zich troosten met de gedachte dat de grote concurrent al een keer failliet is gegaan en een doorstart maakte.
Het lijkt erop dat Märklin ook een doorstart gaat maken. Porsche is voornemens Märklin nieuw leven in te blazen. Een van de redenen is dat Porsche topman Wendelin Wiedeking zelf een Märklin-fanaat is… hij schijnt een zeer kostbare verzameling modeltreinen te bezitten.
Of Porsche echt Märklin gaat redden, wordt binnenkort duidelijk.
After exactly 150 years, the world of the Märklin seems to be disappearing.
The company from Göppingen in South Germany is bankrupt. The banks no longer want to grant credit to the loss-making company. Theodor Märklin's sons made the first model train in 1891. Supporters of Fleischmann now seem to have won. Although Märklin can console herself with the thought that the major competitor has already gone bankrupt and has made a new start.
It seems that Märklin will also make a restart. Porsche intends to revive Märklin. One of the reasons is that Porsche CEO Wendelin Wiedeking is himself a Märklin fanatic… he seems to own a very valuable collection of model trains.
Whether Porsche will really save Märklin will soon become clear.
- LastDodo Team
- 6,172 messages
- February 17, 2009 12:54
Hee, dat is bijzonder nieuws. Hier bij ons in de grote steden in Noord-Nederland zitten een paar grote winkels van Marklin zelf. Ben benieuwd of die nu gaan verdwijnen of dat ze gered worden. Ik vroeg me trouwens al af of dat wel uit kon, zulke grote winkels op A-lokaties voor 1 merk. Zag ook nooit veel mensen binnen.
Hey, that's special news. Here with us in the major cities in the Northern Netherlands are a few large Marklin stores. I wonder if they will disappear or if they will be saved. By the way, I was wondering whether that could be done, such large stores at A-locations for 1 brand. Never saw many people inside.
Märklin is niet failliet, maar is in surceance- dat wil ondermeer zeggen dat de produktie op een wat lager pitje doordraait en dat een curator kijkt of het bedrijf in afgeslankte vorm door kan gaan. Het verhaal dat de eigenaar van Porsche geinteresseerd is blijkt een broodje Aap verhaal dat ook al de ronde deed toen het Engelse bedrijf Kingsbridge zich als investeerder aandiende. Het laatste bericht is dat de curator onderzoekt of het bedrijf kan worden omgevormd in een soort naamloze vennootschap die aandelen uit geeft. Omdat Märklin veel fans heeft die zo’n aandeel uit sympathie zouden kopen (net zoiets als Ajax of Spijker…) zou dat plan best kans van slagen hebben. een groot deel van de aangekondigde nieuwe artikelen is geannuleerd ofwel uitgesteld. Geruchten zijn ook dat het door Márklin gekochte LGB weer wordt afgestoten.
Märklin is not bankrupt, but is in receivership - this means, among other things, that production is slowing down and that a receiver is looking at whether the company can continue in a slimmed-down form. The story that the owner of Porsche is interested turns out to be a sandwich Monkey story that was already circulating when the English company Kingsbridge presented itself as an investor. The latest message is that the trustee is investigating whether the company can be transformed into a kind of limited company that issues shares. Because Märklin has many fans who would buy such a share out of sympathy (something like Ajax or Spijker…), that plan would have a good chance of success. a large part of the announced new articles have been canceled or postponed. There are also rumors that the LGB bought by Márklin is being divested again.
De winkels in Noord- Nederland zijn niet van Märklin zelf, maar worden gerund door een zelfstandig ondernemer voor eigen risico. Je kunt een zogeheten Märklin shop-in-shop openen (afdeling van de zaak geheel gemeubileerd door Märklin) of een Marklin store, dan kun je alleen maar treinen van Märklin verkopen. De vitrines mag je zelf betalen. De ondernemers die in dit nieuwe concept stappen noemt Märklin de ‘echte ondernemers’ in tegenstelling tot de winkeliers die een wat stoffiger of rommeliger zaaklje hebben of het niet zo ziren zitten het grootste gedeelte van de zaak voor Márklin te ontruimem. Het is nauurlijk de vraag of de ‘echte ondernemers’ nu nog zo blij zijn met de exclusieve Märklin verkoop. Ik zou eerlijk gezegd geen oog meer dicht doen als ik op een dure A-Lokatie zou zitten. ik was vorige week in Assen in een winkel tegenover deze shop en zag er een uur lang alleen maar een verkoper treurig over de toonbank hangen, terwijl een groot aantal rekken geheel leeg (?) waren…of was dat voor een nieuwe produktlijn?
The shops in the Northern Netherlands are not owned by Märklin itself, but are run by an independent entrepreneur at their own risk. You can open a so-called Märklin shop-in-shop (department of the business completely furnished by Märklin) or a Marklin store, then you can only sell Märklin trains. You can pay for the display cases yourself. Märklin calls the entrepreneurs who step into this new concept the 'real entrepreneurs', in contrast to the shopkeepers who have a somewhat dustier or messier business or who don't mind clearing most of the business for Márklin. The question is of course whether the 'real entrepreneurs' are still so happy with the exclusive Märklin sale. To be honest, I wouldn't sleep a wink if I were in an expensive A-Location. I was in a shop opposite this shop in Assen last week and only saw a salesperson hanging sadly over the counter for an hour, while a large number of shelves were completely empty (?) ... or was that for a new product line?
- 614 messages
- September 02, 2009 10:49
De problemen bij Märklin zijn nog niet opgelost. het bedrijf is dus nog steeds in surceance. Het zou rond de 100 miljoen Euro moeten gaan kosten en er zijn nog geel investeerders gevonden die dit op tafel willen leggen. Ondertussen is branche- gemoot Faller in staat van surcéance, al lijken de problemen daar minder diep. Het maakt het er allemaal niet makkelijker op.
The problems at Märklin have not yet been solved. the company is therefore still in receivership. It should cost around 100 million euros and yellow investors have been found who want to put this on the table. In the meantime, sector-oriented Faller is in a state of suspension, although the problems there seem less profound. It doesn't make it any easier.
Kan deze discusie aub welgehaald worden, is zo oud als wat, Marklin is niet weg, is levediger als ooit geweest, nieuwe Duitse eigenaar is de grootste speekgoed fabrikant van Duitsland, de fabriek in Gyor Hongarije is net verbouwd en opnieuw geopend, tevens is de poductie uit China hier heen gekomen,(ik woon er vlak bij) zo slecht waren die Chinezen. Nu 14 December 2014.
Can this discussion please be welcomed, it is as old as anything, Marklin is not gone, is more lively than ever, new German owner is the largest bacon ware manufacturer in Germany, the factory in Gyor Hungary has just been rebuilt and reopened, also the production from China came here (I live close by) the Chinese were so bad. Now December 14, 2014.
- Catalogue manager
- 8,580 messages
- December 14, 2014 11:24
We halen in principe niets weg. Dank voor de update.
In principle, we do not remove anything. Thanks for the update.
Ik heb nog een Krokodil Spoor 1 van Marklin op MP staan.
Nu begrijp ik waarom er zo slecht op geboden wordt
Of wordt het nu straks echt een collectors-item?
I still have a Marklin Crocodile Track 1 on MP.
Now I understand why bidding is so poor
Or will it soon become a real collector's item ?