Forum (100225 berichten)

Populaire forums

Overige forums

Afspraken over toevoegen gegevens > Thema's

11 berichten

Jilles Catalogus beheerder 2,062 berichten

Wat zijn zoal de gangbare zoekthema’s bij ansichtkaarten en gaan wij ze ook gebruiken.
Ik denk daarbij aan bv Vuurtorens, Molens etc.

pegag Catalogus beheerder 2,152 berichten

Het valt mij op dat de kaarten met stripfiguren het aantal thema’s onder de S doet ontploffen.
Er is een thema stripfiguren. Prima, maar daarnaast dreigt er voor iedere stripfiguur een apart thema te worden aangemaakt. Dat worden er denk ik veel te veel.
Het hangt er allemaal van af hoe je de informatie in de data-base wenst (hoort?) te benaderen.
Wat op het moment gebeurt is dat elke stripfiguur z’n eigen thema krijgt. Zo bestaat er een thema strips: guust flater Daardoor krijgt wie op * guust flater* zoekt een hit onder Ansichtkaarten.
Is het niet zuiverder om alleen een het hoofdthema stripfiguren te handhaven en de betreffende ansicht te linken aan het verzamelgebied Guust Flater (en Franquin natturlijk) zodat het item als curiosum onder het hoofdverzamelgebied Guust flater wordt gevonden.
Dit voorkomt ook dat de S-thema’s straks vijftig bladzijden beslaan EN het voorkomt allerlei invoer\type fouten van de categorie strips: eriK de Noorman
Het aanmaken van links is een krachtig middel om de database te onstluiten, dat helaas te weinig gebruikt wordt

Mee eens, de mogelijkheid om te linken moet voldoende zijn om de kaart bij de juiste serie/tekenaar als curiosa terug te vinden.

Arwin 1,743 berichten

Er zijn plannen om een centraal thema bestand aan te maken van alle thema velden in de catalogus.
Deze zouden dan aan de basis moeten staan van de nieuw op te zetten thema rubrieken.
Zoals het er nu voor staat kan het nog alle kanten op.
Tot hier lijn in komt is het waarschijnlijk het handigste om ze nog even zo te laten.
Samenvoegen kan altijd nog, en is zo gebeurd.
Ze daarna weer splitsen is erg veel werk.

Dan wachten we dit nog even af

1955-chevy 360 berichten

Helemaal eens met een centraal themabestand. Ik zou ook een goede zoekwizard fijn vinden, want de wildgroei aan thema’s is primair ontstaan als gevolg van beperkingen in de zoekfunctie.

Arwin 1,743 berichten

De wildgroei aan thema’s en het probleem dat Pegag al terecht aanstipte zullen beiden worden aangepakt als er een start gemaakt wordt met het aanmaken van een centraal thema bestand.
Het is wel zo dat andere dingen binnen Catawiki voorlopig nog even voorrang hebben.

hansvanderdoes Catalogus beheerder 34 berichten

Omdat thema een verplicht veld is wordt hier van alles en nog wat ingevuld zonder dat dit werkelijk van belang is. Voor mij is een thema een verzamelitem. Je spaart een thema, dat kan een plaats, een dorp of een gemeente zijn, maar ook een ander thema, zoals vliegtuigen, molens, kerken etc.
Daarom zou ook de plaats, dorp e.d. als verzamelthema in het themavak ingevuld moeten worden. Ik begrijp de bezwaren hiertegen niet helemaal, maar deze zijn op te lossen door in het themaveld automatisch ook de invulde plaatsnaam op te nemen. Daarnaast is het mogelijk extra thema’s te benoemen in het themaveld. Door het veld niet verplicht te stellen, voorkom je wildgroei in dit veld met thema’s die niemand spaart. In dat geval heeft vermelding van zo’n thema geen enkele zin.

fazerco 1,899 berichten

Zou het niet handig zijn om Thema een niet verplicht veld te maken.

Ik voerde net een kaart in, maar thema is allang geen thema meer. Iedereen doet maar wat omdat het 'verplicht' is. Lijkt me ondoenlijk voor beheerders om dat nog 'schoon' te krijgen.

Arco Catalogus manager 9,294 berichten

Geen slecht idee, maar het kan niet. Ik zie geen ander veld dat zonder nadelen verplicht kan worden gemaakt en er is er echt - naast de titel - eentje noodzakelijk.

fazerco 1,899 berichten

Jammer (voor het beheer), dan houd het op. 

Reageer op onderwerp